Föredrag nr 5 och Visor från sjön i Mariehamnsmuseet!

12.02.2024 kl. 12:20
Arkitekt Gunda Åbonde-Wickströms berättar om Mariehamns stadsplan och dess förverkligande, trubadur Fred Lane framför ett musikprogram.
Gunda Åbonde-Wickströms föredrag ”Stadsplanen 1860 och dess förverkligande” kommer att handla om hur en konstnärligt och funktionellt nydanande idealstadsplan för den helt nya staden Mariehamn mödosamt till slut blev förverkligad. Det skedde genom lantmäteri och tomtauktioner över åkrar, beteshagar och stenbackar samt i ständig brottning med centralmaktens regler och direktiv. Som vanligt bjuder Miniatyrstadens vänner på kaffeservering med möjlighet att ställa frågor till föredragshållaren. I samarbete med Visans vänner gästas Mariehamnsmuseet av trubaduren Fred Lane som framför ett musikprogram. Fritt inträde, tillgängligt för rörelsehindrade. Pysselhörna för barn.