Mariehamnsmuseets sommarutställning 2024

24.11.2023 kl. 15:02
Mariehamnsmuseet med modellstaden planerar sin sommarutställning 2024, som ska ha temat "Sjöfarare och kaptensgårdar i Mariehamn"

Bland modellstadens ca 640 miniatyrobjekt finns flera hus som vid tiden eller under tidigare perioder tillhörde eller beboddes av sjöfarare. En stor del av de åländska redarna bedrev jordbruk och hade därför inget intresse av att bo i staden, så Mariehamn blev sjökaptenernas stad. Många av dem hade seglat på världsberömda skutor.

Mariehamnsmuseets sommarutställning 2024 ämnar berätta om och illustrera dessa sjöfarares liv med fotografier från deras liv i staden samt av fartygen som de seglade. De stora segelfartygens tid var en dynamisk tidsepok, då många sjöfarare lät bygga hus i staden och dess hamnar genomgick många olika faser. Varje sjöfarares hus eller tomt fungerar som konkret utgångspunkt för en sådan berättelse. Utställningen ska även åskådliggöra stadens hamnars och infrastrukturs betydelse för att Mariehamn utvecklades till en sjöfartsstad. Det ägnas särskild uppmärksamhet med ett presentationstillfälle av en marinarkeologisk expert.

För att ta fram faktaunderlaget för dessa berättelser bedrivs forskning bland annat i Rederibolaget Gustaf Eriksons arkiv, vars status som ett finländskt objekt i Unescos Världsminnesregister uppmärksammas och framhålls. Utställningen strävar också att inspirera till vandringar bland existerande sjöfararhus och kaptensgårdar i Mariehamns nutida stadsbild.

Till sommarutställningens målgrupper hör såväl lokalbefolkningen som turister och andra besökare i alla åldrar. I samråd med Mariehamns Tall Ships Race-arrangör ordnas guidade visningar på flera språk av utställningen och modellstaden som en del av det officiella programmet de gästande båtarnas besättningar torsdag 25.7 och fredag 26.7 kl. 10-14.

En del av utställningskommittén i arbete. Foto: Tom Eckerman

Arbete och tidsplan:

2024 januari - mars: arkivforskning

15 mars - 15 april: sammanställning av text- och bildmaterial

15 april - maj: lay-out och tryckning

juni - augusti:

- Vernissage och säsongsöppning torsdag 13.6, kultur- och musikprogram med bland andra musiker Lasse Fredriksson som framför sina egna tonsättningar av den åländske poeten Georg Kåhres dikter om sjöfart och hav.

- Sommaröppethållning i Mariehamnsmuseet tisdag-söndag kl. 12-15, visning för bokade grupper under övriga tider.

- Utställningen visas på flera språk för gästande besättningar som en del av det officiella Tall Ships Race-programmet 24-27.7.

- Säsongsavslutning lördag 31.8, marinarkeolog Markus Lindholm berättar om verksamheten i Mariehamns östra och västra hamnar på 1920-talet, samt om passagerartrafiken och de mindre åländska rederierna.

september - december: Utställningen visas under Mariehamnsmuseets öppethållningstider på lördagar kl 14-16 respektive bokade gruppbesök på andra tider.